سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گل نرجس
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 اسفند 4 توسط قاسم باقرنژاد | نظر
سلام دوستان
شهادت امام حسن عسکری (ع) بر همه شما تسلیت باد
وظایف شیعیان در عصر غیبت با شیعیان صدر اسلام که کنار پیامبر (ص) و ائمه
طاهرین زندگی می‌کردند علاوه بر آنکه تغییر نکرده حساس‌تر و سنگین‌تر هم
شده است زیرا به هنگام انجام فرائض و وظایف در آن زمان امام و رهبر در
کنار آنها به صورت عینی و ملموس بود و امروز در حجاب غیبت است.وظیفه شیعه
در عصر غیبت آن است که بر آنچه از حق و حقیقت به او رسیده ثبات قدم داشته
باشد و چنگ بزند به آن حبل متین تا محفوظ بماند این وظایف عصر غیبت در
قرآن کریم و روایات و سنت پیامبر (ص) و ائمه با الفاظ مختلف مشخص شده است
که به اهم آن می‌پردازیم:

1-شناخت امام زمان (عج)
شناخت
امام زمان (عج) یکی از اهم وظایف مسلمانان است زیرا وقتی او را بشناسیم و
به صفات و خصوصیات آن حضرت آشنا شویم بهتر به وظایف خود به عنوان یک
مسلمان می‌پردازیم. این شناخت تا آن اندازه اهمیت دارد که بنا به قول حضرت
پیامبر (ص) و معصومین هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد چون کسی است
که زمان جاهلیت مرده باشد «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتاً جاهلیه
» (مجلسی / ج 3 ص 382)
این شناخت باید ما را مصون بدارد از
شک و شبهه نسبت به وجود آن بزرگوار و ما را از اقوال و اعمال و تبلیغات
گمراه کننده مدعیان دروغین نجات دهد، «برای چنین شناختی باید دو نوع معرفت
داشت اول شناخت نسبت به شخص امام زمان (عج) از نظر نام و نشان و زندگی و
... و دوم شناخت صفات و ویژگیهای آن حضرت (موسوی اصفهانی – ج 1 ص 512)
شناخت
ویژگیها و صفات آن حضرت در زمان حاضر اهمیت بسیار زیاد دارد. زیرا وقتی
شناخت حاصل شد دیگر امام زمان خود را از یاد نمی‌بریم و هر گاه از او یاد
می‌کنیم فقط یک نام در ذهن ما نقش نمی‌بندد بلکه یک شخصیت کامل باصفات
عالیه مجسم می‌گردد که حتی نام و القاب ایشان الگو دهنده به شیعیان خواهد
بود.
این شناخت بر ساخت زندگی فردی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد
و به دلها گرمی می‌دهد و به همین علت است که باید دعا کنیم که : «الهم
عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک خللت عن دینی» (کلینی / ج 5 /337)

2- انتظار فرج:
شیخ
صدوق در کتاب «کمال الدین » به سند خود از عبدالعظیم حسنی روایت می‌کند
روزی بر آقایم محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمدبن علی بن الحسین بن
ابی طالب وارد شدم و می‌خواستم که دربارة قائم از آن حضرت سؤال کنم که آیا
همان مهدی است یا غیر او، پس خود آن حضرت آغاز سخن کرد و گفت « یا ابا
القاسم، ان القائم منا هوالمهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبه و یطاع فی
ظهوره هو الثالث من ولدی» (شیخ صدوق / ج 2/ص 377)
یعنی ای
ابوالقاسم به درستی که قائم از ماست و اوست مهدی که واجب است در زمان
غیبتش انتظار کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین (امام) از
فرزندان من است.
امام خمینی (ره) در صحیفة نور می‌فرمایند :
انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم
تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور آن انشاء الله تهیه شود.«امام خمینی / ج 2/
198)
برای منتظران موعود آخر الزمان در روایات معصومین چنان
مقام و منزلتی بر شمرده‌اند که انسان تعجب می‌کند منجمله شیخ صدوق از قول
امام صادق (ع) نقل کرده است : « المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل
الله » (شیخ صدوق / ج 2 ص 378) یعنی منتظر امر (حکومت) ما مثل آن است که
در راه خدا در خون خود غلتیده باشد.
در همان کتاب به نقل از
امام صادق (ع) روایت دیگری به این شرح در فضیلت منتظران آن حضرت نقل شده
است « طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبه و المطیعین له فی ظهوره
اولئک اولیاء الله الذین لا خوف علیهم و لا یحزنون » (شیخ صدوق / ج 2 ص
375)
یعنی خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش
منتظر ظهور اویند و در هنگام ظهورش فرمانبردار از او آنان اولیای خدا
هستند، همانها که نه ترسی بر ایشان هست و نه اندوهگین شوند.
انتظار
فرج امام زمان (عج) تا آن اندازه با ارزش است که مقام شیعه را تا اولیاء
الله بالا می‌برد و چنان حالتی به انسان دست می‌دهد که ترس و اضطراب و
اندوه در درون او نخواهد بود و به قول حضرت امیرالمؤمنین (ع) بهترین اعمال
در نزد خداوند بزرگ انتظار فرج است.
مرحوم مجلسی از قول حضرت
علی (ع) نقل کرده است : « انتظروا الفرج و لاتیأ سوا من روح الله فان احب
الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج» (مجلسی / ج 18 ص 126) یعنی منتظر
فرج باشید و از رحمت خداوند نا امید نشوسید به درستی که خوشایند‌ترین
اعمال نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است.
3- تهذیب و خودسازی:
وظیفه
شیعه منظر صاحب الزمان خود سازی برای اساس معیارهای اصلی است، گوهر وقتی
پاک شد قابل فیض می‌شود و انسان وقتی مهذب گردید شایسته خدمت به حضرت امام
زمان می‌گردد. خودسازی و تهذیب نفس خود به خود انجام نمی‌گیرد این وظیفه
در دوران کودکی و از دامان مادر باید شروع شود و نظامهای تعلیم وتربیت و
جامعه باید میدانی را فراهم سازند که در بستر آن افراد به سجایای اخلاقی و
معیارهای اسلامی آشنا شوند و متخلق به صفات نیکو گردند.


در
توقیع شریفی از جانب آن حضرت به شیخ مفید صادر شده است عامل طولانی شدن
غیبت ایشان گناهان و اعمال ناشایسته‌ای است که از شیعیان آن حضرت صادر
می‌شود « فما یحسبنا عنهم الا ما یتصل بنا عما نکرهه، و لا نؤئره منهم»
(النعمانی / ج 16 ص 200)یعنی تنها چیزی که ما را از آنان (شیعیان) پوشیده
می‌دارد همان چیزهای نا خوشایند است که از ایشان به ما می‌رسد و خوشایند
ما نیست و از آنان انتظار نمی‌رود.


4- پیوند با مقام ولایت:
از
حضرت امام محمد باقر (ع) نقل شده که در تفسیر «یا ایها الذین آمنوا اصبروا
و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلکم تفلحون» (آل عمران – آیه 200)
فرمودند : « اصبروا علی اداء الفرائض و صابروا عدولکم و رابطوا امامکم
(المنتظر) » (نعمانی ص 199) یعنی : بر انجام واجبات صبر کنید و با
دشمنانتان پایداری کنید و پیوند خود را به امام منتظر مستحکم نمایید.


پیرو
آن حضرت باید دائم به فکر تجدید و ادامه عهد و پیمان با آن حضرت باشد ائمه
ما سفارش به بیعت و وفای به عهد با امام زمان کرده‌اند پیوند دائمی شیعیان
با ولایت حجت خدا دائمی و نا گسستنی است.هنگامی که هر روز دعا برای فرج
امام زمان می‌خوانیم و با او تجدید بیعت می‌کنیم متوجه وظایف خود نسبت به
امام زمان می‌شویم هرگز تن به خواری و بی عدالتی و سستی و رکود و گناه
نخواهیم داد و از خود بیگانه نخواهیم شد و هویت خود را از دست نمی‌دهیم.


5- الگو قرادادن آن حضرت:
کسی
که امام زمان خود را شناخت باید رفتار وکردار اورا سرمشق خود قرار دهد.
کلمات، فرمایشات ایشان را آویزة گوش کند. اهداف و آرمانهای او را بشناسد
حتی به معانی و مفاهیم القاب ایشان توجه داشته باشد. اقتدا و تأسی همراه
با شناخت ایشان عین اطاعت از فرامین خدا و حضرت رسول الله (ص) است.


وقتی
آن حضرت را مظهر عدالت گستری می‌دانیم، عدالتخواهی را پیشه می‌کنیم،
هنگامی که می‌فهمیم ایشان زهد پیشه هستند و بی توجه به مادیات،ما نیز آن
را سرمشق قرار می‌دهیم. زمانی که متوجه می‌شویم ایشان از وظیفه شناسی و
مسؤولیت پذیری و وفای به عهد خوشحال می‌شوند آن را الگو قرار می‌دهیم.


6- تکریم و احترام:
امام
زمان (عج) که رهبری و هدایت ما را به عهده دارد شایسته تکریم است، او را
که دوست می‌داریم و به او عشق می‌روزیم برای ما ارزشمند و قابل احترام
است، تنها بزرگواری که با ذکر نام او همه از جا بلند می‌شوند و مستحب است
این برخاستن امام زمان است. حضرت امام رضا (ع) هنگام ذکر نام مبارک ایشان
از جا بلند می‌شدند و دست بر سر می‌نهادند و می‌فرمودند: خدایا فرجش را
نزدیک فرما و قیامش را آسان گردان. (صافی ص 506)


این برخاستن
و تعظیم کردن و تکریک کردن فقط احترام گذاشتن تنها نیست. بلکه نشانه‌ای از
بیسج شیعه است جهت قیام و همراهی و هم سوئی ما در احترام گذاشتن به ایشان
حرمت نهادن به ارزشهای اخلاقی است حرمت نهادن به ترویج اعتقادات است.
تکریم خوبیها و بزرگواریهاست بزرگداشت امام و مولی و ولی شیعیان است.


7-به یاد امام عصر (عج) بودن
حضرت
امام زمان (عج) خطاب به شیعیان می‌فرمایند «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا
سنین لذکرکم» (طبرسی / ج 2 ص 598) ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و
یادتان را از خاطر نمی‌بریم.


وقتی آن حضرت به یاد شیعیان است
ما نیز به ایشان که ذخیره هستی و ثمره همه رسالتها و کمالات و سر چشمه همه
خوبیها و خیرات و زیبائیهاست باید یاد کنیم، وظیفه شیعیان است که با ذکر
نام او و دعا برای سلامتی و فرج و بیان خصال و نیکوئیهای او هر روز از
ایشان یاد کنند هر چه این یاد آوری همراه با آگاهی زیادتر باشد شناخت
بیشتر خواهد بود.


8-محبت و دوستی:
در قرآن کریم خداوند
فرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» (شوری – آیه 23)
یعنی: بگو از شما جز مودت و محبت خویشاوندانم اجر و مزدی برای رسالت
نمی‌خواهم لذا محبت نسبت به پیامبر واهل بیت اوواجب است این دوستی سبب
ارتباط روحی، روانی و معنوی در راه خداست.


محبت نسبت به حضرت
امام زمان (عج) سبب اطاعت همراه با عشق و علاقه به اوست این محبت نسبت به
معصومین پایه دین است بلکه به قول امام صادق (ع) برابر با آن است « هل
الدین الا الحب » (عیاشی ج1 / ص 167) دوستی اهل بیت سبب استقرار دین
خداوند و جهانی شدن آن خواهد بود.


9-اشتیاق به دیدار آن حضرت:
حضرت
امام صادق (ع) که خود را از مشتاقان دیدار جمال امام موعود هستند در دعای
ندبه با سوز و گداز ار این اشتیاق فرازهای فروانی گفته‌اند « عزیز علی ان
اری الخلق و لا تری» یعنی برای من دشوار است که مردم را ببینم و تو دیده
نشوی « متی ترانا و تراک » کی شود که ما تو را ببینیم و تو ما را ؟ کسی که
شوق دیدار آن حضرت را دارد جز به دیدار او نمی‌اندیشد و همیشه به یاد اوست
و در رفتار و اعمال خود رضای او را می‌طلبد که رضای خداوند در خشنودی
اوست.


10-تحقیق و پژوهش:
تحقیق و پژوهش در شناخت
ویژگیهای حضرت امام زمان یکی دیگر از وظایف شیعیان است تا متوجه شود آن که
مایه رستگاری بشریت و گسترش عدالت و ریشه کن کننده ظالمان و ستمگران است
کیست ؟باید جستجو کرد که او چه نقشی در حیات ما دارد. ؟آن که خداوند این
جایگاه رفیع و این نقش بزرگ را به او عطا فرموده است چه کسی است؟ این
جستجو و تحقیق نوعی تکلیف است که شیعه در دوران غیبت وظیفه دارد که بنا به
تعهدات خویش در مسیر اهداف ولایت که همان غایت رسالت است تلاش کند. زیرا
جستجو برای شناخت حضرت امام زمان (عج) به منظور تحقق همان اهداف است.


10-خدمت کردن به امام عصر (عج)
حضرت
امام زمان (عج) در جهان حاکمی است عدالت گستر، برقرار کننده حکومت توحیدی
با شایستگیهای ویژه که نظیر آن در جهان مشاهده نشده است. پیامبران بزرگی
چون حضرت عیسی (ع) در رکاب او جهت خدمت کردن خواهند بود. حضرت امام صادق
(ع) می‌فرمایند : «لو ادرکته لخدمه ایام حیاتی » (مجلسی / ج 51 ص 148)
یعنی اگر دوران او را درک می‌کردم برای همه عمر خدمت او را می‌کردم.


وقتی
پیامبران مشتاق خدمت کردن به او هستند وظیفة شیعیان مشخص است که باید کمر
بسته در خدمت ایشان باشند. زیرا آنان که در دوران غبیت از جان و دل در
خدمت افکار و اندیشه‌های امام زمان هستند قطعاً در زمان ظهور نیز شایستگی
حضور در خدمت ایشان را خواهند داشت.


11-ادای حقوق:
در
دعای ندبه می‌خوانیم: «واعنا علی تأدیه حقوق الیه» ما را در دای حقوق او
یاری فرما. حقوقی که آن حضرت دارند حق هدایت و راهنمایی، حق امامت، مواظبت
بر اطاعت از ایشان، نرنجانیدن قلب مبارکشان پاسداری از آرمانهایشان،
پرداخت حقوق شرعیه که ادای این حقوق به نفع شیعیان است زیرا رعایت این
حقوق دراستحکام بخشیدن به حفظ دین و ایمان شیعیان تأثیر مثبت خواهد داشت.



12-تقوا و خودسازی و ساختن دیگران:
در
زمره شیعیان حضرت مهدی (عج)بودن با شعار تحقق پذیر نیست و باید انتظار
کشید و در عرصه عمل و تلاش پرهیزکار و متقی بود. این تلاش با پذیرفتن
مسئوولیت و بر اساس تقوا و ورع باید باشد نه به خاطر هوای نفس و مال و
ثروت و مقام و جاه. حضرت امام صادق (ع) فرمودند : « من سره ان یکون من
اصحاب القائم فلینتظرو لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسی
ج 52 / ص 140)


هر کس می‌خواهد از یاران حضرت قائم باشد باید انتظار بکشد و در عین انتظار به تقوا و خوش خلقی رفتار نماید.


با
بی مبالاتی و عدم پرهیز از گناه و خود فراموشی عدم تزکیه نفس و باور
نداشتن نمی‌توان خود را یاور همیشه حضرت دانست، شیعه امام زمان (عج) مبادی
آداب است، از گناه پرهیز می‌کند هویت خود را می‌شناسد، خود را سرباز امام
زمان می‌داند از جان ایثار می‌کند از وسوسه‌های شیطانی دوری می‌گزیند. در
راه ارزشهای ولایت از مال و توانائیهای خود مایه می‌گذارد و اسیر
فریبندگیهای دنیا نمی‌شود.


شیعه امام زمان (عج) علاوه بر خود
سازی به آگاه سازی دیگران می‌پردازد، دیگران را به تقوا دعوت می‌کند اهل
امر به معروف و نهی از منکر است. می‌کوشد تا جامعه رااصلاح کند و دیگران
را به صلاح و تقوا و تزکیه دعوت کند. رفتار او از نظر شوق و تقوا و تزکیه
برای دیگران الگوست. غافلان را هدایت می‌کند، بیچارگان را دستگیر است،
گناهکاران را ارشاد می‌کند و خود را مسئول می‌داند.


13- پرهیز از شک و تردید:
از
حضرت امام صادق نقل شده است : «... فایاکم و اولئک و الاریتاب انفو عن
انفسکم الشکوک و قد حذرتم فأحذروا من الله ... » (صدر الاسلام همدانی ص
279) پس بپرهیزید از شک ودودلی و تردید. شکها را از خود برانید و به تحقیق
که شما بر حذر داشته شدید پس از خدا پرهیز کنید....


با توجه
به سیطره بی اعتقادی و لا مذهبی در جوامع بشریت و وجود و توسعه مکاتب مادی
گرایی و فضل فروشی عالمان غیر متعهد و تک بعدی و اظهار نظر اشخاص غیر
متخصص عوامل متعدد سبب تخریب عقاید مسلمانان شده است و آنها رادچار شک و
تردید می‌کند. البته اگر شک مقدمه‌ای برای تحقیق و شناخت بهتر باشد خوب
است ولی اگر شک سبب پشت پا زدن به حقایق دینی باشد مخرب است. پس در صورت
بروز شک باید مسأله را از علمای فاضل و آگاه و مسئوول سؤال کرد و به تحقیق
و مطالعه پرداخت تا یقین حاصل شود.


نتیجه:
با توجه به
تبلیغات مسموم مفرضین و مخالفان و با عنایت به وظیفه سنگین شیعیان لازم
است در زمینه‌ای مختلف فعالیت‌ها با هوشیاری کامل انجام گیرد، یکی از
مسائل،وظایف مسلمانان در عصر غیبت امام زمان می‌باشد.


مهمترین
این وظایف در درجه اول شنلخت نسبت به آن حضرت است هر چه شناخت کاملتر گردد
شور و اشتیاق و ارادت و محبت شیعه آگاه نسبت به آن حضرت زیادتر می‌شود
آنگاه سفارش شده است به انتظار فرج آن حضرت و آمادگی کامل داشتن که باید
به تهذیب نفس پرداخت و پویند خود را با ولایت بیشتر کرد و رفتار و کردار
آن امام همام را سر مشق قرار داده دائم به یاد ایشان بود که این به یاد
بودن شوق و اشتیاق را زیادتر و آتش عشق و محبت به دیدار را شعله ورتر
می‌سازد در نتیجه صبر، خدمت کردن را پیشه می‌سازد و حقوق ایشان را ادا
می‌کند و از شک و تردید رها می‌گردد.


فهرست منابع:
1-قرآن کریم :ترجمه الهی قمشه‌ای

2- امام خمینی (ـــ) صحیفه نور مجموعه رهنمودهای امام زمان ج 20

3- جعفری میرزا محمد تقی عیوز (ـــ) مکیال المکارم ج 2

4- حائری قزوینی سید مهدی (ـــ) سیمای حضرت مهدی در قرآن

5- شیخ عباس قمی ( 1380 ) مفاتیح الجنان

6- شیخ صدوق (ابن بابویه) ابو جعفر علی بن الحسین « کمال الدین، اتمام النعمه ج 2

7- شیخ مفید « کلمه الامام المهدی (عج) » / ج 2

8- صدر الاسلام همدانی « پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی (تکالیف الانام فی غیبه الامام)

9- طبرسی « احتجاج » ج 6

10- عیاشی « تفسیر قرآن ج 1

11- کلینی، محمد بن یعقوب « اصول کافی » ج 5

12- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج 3

13- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج 18

14- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج 51

15- النعمانی محمد بن ابراهیم « الغیبه » ج 16


مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.